Verloskundigen Helmond

Leefstijladviezen


Voeding en Vitamines
Gezond en gevarieerd eten tijdens de zwangerschap is belangrijk. Eten voor twee is niet nodig, maar ook lijnen is niet verstandig. Om voldoende vitaminen, mineralen en vezels binnen te krijgen, eet je verse groenten en fruit. Melk, kaas, eieren, vlees, kip en vis zijn belangrijk voor de calcium- en eiwitbehoefte. Halvarine, boter en margarine voorzien in de behoefte aan vitamine A en D. Je kunt ook een vitaminepreparaat gebruiken, let op dat dit speciaal voor de zwangerschap is.

Belangrijke voedingsadviezen:

  • Eet geen (half-)rauw vlees (dus ook geen filet americain, salami of ossenworst).
  • Was groenten en fruit goed.
  • Eet geen kazen die van rauwe melk zijn gemaakt (“au lait cru”).
  • Bewaar rauwe producten als groenten en vlees niet te lang voordat je het bereidt.
  • Wees zuinig met suiker en snoep niet overmatig
  • Eet geen lever of leverproducten
  • Eet verse vis. Bewaar het niet te lang. Eet geen voorverpakte vis.

Het is goed om tijdens, maar ook al vóór de zwangerschap voldoende vitaminen binnen te krijgen. Dit kun je doen door iedere dag gevarieerd te eten met voldoende groeten en fruit. Je kunt ook een vitaminepreparaat gebruiken. Let op dat dit speciaal voor de zwangerschap is.

Meer informatie over vitamines en gezonde voeding vind je hier.

Medicijnen
Gebruik je medicijnen dan is het verstandig te overleggen met je behandelend arts om vast te stellen of deze schadelijk kunnen zijn voor een zwangerschap. Voorzichtigheid is ook geboden bij homeopathische middelen en middelen die je zonder recept bij de drogist of apotheek kunt kopen. Lees altijd nauwkeurig de bijsluiter en raadpleeg bij twijfel je apotheek of huisarts. Bij pijnklachten kan zonder gevaar paracetamol 500mg zonder codeïne of coffeïne worden gebruikt.

Meer informatie over medicijnen vind je hier.

Roken
Uit onderzoek blijkt dat mensen die roken een verhoogd risico hebben op het krijgen van een miskraam, vanwege de schadelijke stoffen in sigaretten. Deze stoffen zorgen voor een minder goede aanleg van de moederkoek die noodzakelijk is voor de zuurstoftoevoer naar het kind. Hierdoor bestaat het risico dat de baby minder goed groeit. Kinderen van rokende moeders hebben vaker een (te) laag geboortegewicht en worden ook vaker te vroeg geboren. Ze kunnen daardoor kwetsbaarder zijn. Tijdens de eerste levensjaren hebben ze vaker ziekten aan de luchtwegen. Er zijn aanwijzingen dat wiegendood vaker voorkomt als er in de buurt van de baby wordt gerookt. Het advies aan beide ouders luidt dan ook: stop met roken en vermijd zo veel mogelijk rokerige ruimten.

Meer informatie over roken vind je hier.

Alcohol en drugs
Het wordt sterk afgeraden alcohol en drugs te gebruiken in de zwangerschap. Ook kleine hoeveelheden alcohol (1 glas per dag) kunnen schadelijk zijn voor de baby. Door regelmatig te drinken kan het ‘foetaal alcoholsyndroom’ ontstaan. Dit is een aandoening waarbij lichamelijke en geestelijke gebreken ontstaan door het gebruik van alcohol.

Er is een mogelijkheid een online cursus te volgen als je nog alcohol gebruikt. Deze leert je de gevolgen van alcohol gebruik en geeft je adviezen waardoor je kan stoppen of minderen.

Meer informatie over alcohol vind je hier.

Meer informatie over drugs vind je hier

Aanvullende informatie vind je in de folder 'Zwanger'